Respect

zonder-respect-geen-voetbal.jpeg

Respect & Waardering

Deze 2 woorden worden vaak in 1 zin genoemd. Terecht, want waardering uitspreken, is ook een vorm van respect tonen. Onze club draait op vrijwilligers en die verdienen waardering, maar krijgen die niet altijd. Zaken die goed gaan, worden als normaal ervaren. Zaken die minder goed gaan, krijgen vaak meer aandacht.

De beste stuurlui staan namelijk (meestal) aan wal. Iedereen vindt een schouderklopje op zijn tijd fijn, dus laten we dat op zijn tijd gewoon geven aan onze vrijwilligers ! En laten we zaken die beter kunnen, vooral samen oppakken.
Respect wordt de laatste tijd vooral gekoppeld aan voetbal, maar is natuurlijk veel meer. Respect gaat ook over het respect tonen voor andermans spullen. Natuurlijk moet je geen waardevolle spullen achterlaten in de kleedkamer, maar als je het toch een keer vergeet, is het wel wrang dat iemand direct aan je spullen zit. Blijkbaar geen toeval. Andere voorbeelden: eind vorig jaar werd “zomaar” een fiets gesloopt na een gezellige Sinterklaasavond en werden er rond oud & nieuw diverse prullenbakken “opgeblazen”. De daders liggen uiteraard op het kerkhof en de slachtoffers draaien op voor de kosten. Ik vermoed dat een aantal lezers nu denkt “so what !, als dat alles is” en daar begint dus het probleem...

Laten we met z’n allen alert zijn op uitwassen en niet de andere kant opkijken als je iets ziet wat niet kan of hoort. Een betere wereld begint namelijk bij jezelf!