Media gedragsregels

OSV OUD-BEIJERLAND
Media gedragscode

Inleiding

(Sociale) Media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven.

Ze kunnen een goede manier zijn om met elkaar in contact te zijn of komen, om nieuwe kennis op te doen en om meningen en deskundigheid te delen.
Het kan daarbij gaan om tekst, maar ook om beeld en geluid. Door ervaringen te delen via sociale media kunnen vrijwilligers en leden ambassadeur van OSV Oud-Beijerland zijn. Dat is positief, maar er is ook een keerzijde. In de online wereld gelden namelijk dezelfde gedragsregels als offline: wat offline niet netjes is, is dat online ook niet. Wie niet zorgvuldig omgaat met publicaties op sociale media, kan daarmee schade toebrengen aan (vrijwilligers en leden van) OSV Oud-Beijerland, en aan andere personen en sponsoren.

Deze gedragscode beschrijft de regels die wij binnen OSV Oud-Beijerland hanteren voor het gebruik van (sociale) media. De regels gelden voor alle vrijwilligers, leden en niet-leden van OSV Oud-Beijerland die actief zijn op (sociale) media. De regels beschrijven in principe de situatie waarin vrijwilligers, leden en niet-leden al op de gewenste manier handelen, en niet het gedrag en handelen dat niet is toegestaan.

1. Uitingen

Vrijwilligers, leden en niet-leden gaan altijd zorgvuldig om met uitingen op (Sociale media).
Zij plaatsen geen uitingen die strafbaar, lasterlijk, onfatsoenlijk of kwetsend zijn en/of die OSV Oud-Beijerland, (andere)personen of sponsoren kunnen schaden.

Ze denken goed na voordat ze een bericht of afbeelding plaatsen, en houden werk, politiek,  en privé gescheiden.
Vrijwilligers, leden en niet-leden zijn zich ervan bewust dat berichten op sociale media in beginsel geduldig zijn. Een bericht dat in het verleden is geplaatst, kan op een bepaald moment alsnog ‘ontdekt’ worden. Dan kan het al te laat zijn om het te (laten) verwijderen.

1. Vrijwilligers, leden en niet-leden in gezichtsbepalende functies

Vrijwilligers, leden en niet-leden in een gezichtsbepalende functie, zoals bestuurders, leiders, woordvoerders, commissiemedewerkers, hebben vanwege hun functie een bijzondere verantwoordelijkheid bij het gebruik van sociale media. Hun persoonlijke opvatting kan verward worden met officiële standpunten van OSV Oud-Beijerland,. Daar houden zij in hun uitingen rekening mee.

1. Gedrag Vrijwilligers, leden en niet-leden

Vrijwilligers, leden en niet-leden gedragen zich, ook op (sociale) media, overeenkomstig de grondslagen en doelstellingen van OSV Oud-Beijerland zoals hierin beschreven, maar ook volgens de waarden en normen die in het maatschappelijk verkeer gelden. Vrijwilligers, leden en niet-leden gedragen zich dus zoals van een ‘goede Vrijwilliger, (niet)lid’ mag worden verwacht.

Dit houdt onder meer in dat Vrijwilligers, leden en niet-leden – door handelen of nalaten binnen én buiten OSV Oud-Beijerland – de goede naam van OSV Oud-Beijerland geen schade toebrengt.

1. Vertrouwelijke informatie

Vrijwilligers, leden en niet-leden delen geen informatie waarvan ze de vertrouwelijkheid kennen of zouden moeten kennen. Het gaat hier om
informatie over OSV Oud-Beijerland of de relaties/ sponsoren van OSV Oud-Beijerland, maar ook om vertrouwelijke of persoonlijke (privacygevoelige) informatie van of over (Oud)- Vrijwilligers, leden en niet-leden.

1. Uiting namens OSV Oud-Beijerland

Vrijwilligers, leden en niet-leden uiten zich alleen namens OSV Oud-Beijerland in sociale media als zij daartoe vooraf uitdrukkelijk toestemming hebben gekregen van de betreffende “leidinggevende”, of als dit tot hunwerkzaamheden of tot hun rol behoort.

1. Privéprofiel

Vrijwilligers, leden en niet-leden die zich vanuit een privéprofiel in sociale media uiten over OSV Oud-Beijerland of over Vrijwilligers, leden en niet-leden, relaties of sponsoren van OSV Oud-Beijerland zorgen ervoor dat het duidelijk is dat het een persoonlijke uiting of mening betreft.

1. Auteurs- en portretrecht

Vrijwilligers, leden en niet-leden respecteren andermans auteurs- en portretrecht. Bij uitlatingen op sociale media plaatsen zij geen beelden (foto, film en animatie), audiofragmenten of teksten van Vrijwilligers, leden en niet-leden, sponsoren or relaties van OSV Oud-Beijerland of ander materiaal zonder uitdrukkelijke toestemming van de maker van het werk en/of de geportretteerde.

1. Toestemming voor gebruik “merk” OSV Oud-Beijerland

Medewerkers en studenten gebruiken het merk OSV Oud-Beijerland – de naam, (delen van) het logo en/of overige visuele elementen daarvan – alleen met toestemming van de daarvoor verantwoordelijke binnen het bestuur van OSV Oud-Beijerland.

Incidenten en misbruik

1. Als er iets misgaat

Als er toch iets misgaat of er een ongewenste discussie op sociale media ontstaat, dan neemt de vrijwilliger(s), leden en niet-leden (al dan niet op aangeven van een ander) meteen contact op met het bestuur. Samen bespreken zij de vervolgstappen die genomen moeten worden.

1. Gehackt profiel

Vrijwilliger(s), leden en niet-leden die merkt dat een profiel voor (sociale) media is gehackt, informeert onmiddellijk het bestuur ([email protected]), Afdeling social media ([email protected])

Dit geldt als het gehackte profiel een OSV Oud-Beijerland-profiel is, maar ook als het een persoonlijk profiel is met uitingen over OSV Oud-Beijerland, of Vrijwilliger(s), leden en niet-leden.

Maatregelen bij niet-naleving

Als een  vrijwilliger(s), leden en niet-leden deze gedragscode niet naleeft, kunnen door of namens het Bestuur disciplinaire maatregelen worden opgelegd. De aard van deze maatregelen hangt af van de ernst van de overtreding van de regels.

Het kan bijvoorbeeld gaan om een waarschuwing, berisping of ontzegging van de toegang (schorsing). In het ernstigste geval kan het lidmaatschap en titels van de betreffende medewerker of de inschrijving van de betreffende Vrijwilliger en lid worden beëindigd.

Het bestuur OSV Oud-Beijerland,

Document in PDF via deze link